Morgen
Vi åbner klokken 6 i Brolopperne, men der er ofte ikke mange børn så tidligt på dagen. Derfor vi samles på tværs af alder og stuer på Kængurustuen, og de børn, der er sultne, får tilbudt morgenmad. Vi har fokus på at skabe en hyggelig atmosfære, så børnene får en rolig start på dagen.
Når klokken er ca. 7.30, fordeler vi os rundt omkring i huset. De mindste børn går over i småbørnsafdelingen med to voksne og fortsætter dagen der, mens de store går ud på deres stuer i børnehaven. Det betyder, at hvis I afleverer efter klokken 7.30, skal I aflevere på den stue, som jeres barn går på.
Hvis I har tid til det, kan det være en rigtig god hjælp for jeres barn, at I hjælper det i gang med en leg eller en anden aktivitet, inden I siger farvel til hinanden. Det kan også være en god anledning til at lære institutionen lidt bedre at kende.
Formiddag
Ved 9-tiden er der samling og formiddagsmad på stuerne. I vuggestuen synger vi nogle sange - for eksempel fra en sangkuffert, mens børnehaven bruger samlingen på at få hilst på hinanden og tale om dagens program. Samlingen kan også blive brugt til at tage et bestemt emne op - for eksempel, hvordan man er en god ven.
Herefter fordeler børn og voksne sig ud i mindre grupper og går i gang med formiddagens aktiviteter, der er planlagte aktiviteter, som tager udgangspunkt i vores profil som kulturinstitution. Det vil sige, at vi har aktiviteter, der lægger op til, at børnene bruger deres sanser, krop og sprog på mange forskellige måder. Nogen går måske en tur på legepladsen, mens andre forbyder sig i et kreativt projekt i vores værksted. Det er også om formiddagen, at vi har sproggrupper for de børn, der behov for det.
I børnehaven har vi desuden turdag tirsdag og torsdag. Vi er glade for at bruge nærmiljøet, men tager også gerne på tur længere væk - for eksempel til Dyrehaven, Amalienborg eller i Zoologisk Have. Ofte er der en rød tråd mellem vores ture og de temaer, vi arbejder med - om det så er dyr, farver eller noget tredje.
Frokost
Når vi nærmer os 11 begynder de sultne maver at rumle, og det er frokosttid. Hos os er frokosten lige så vigtig en pædagogisk aktivitet som dagens øvrige aktiviteter, og det er noget, vi prioriterer, at der er god tid til.
Vi har en køkkenansat, der hver dag laver dejlig mad til os, og som bliver serveret i glasskåle, så børnene kan se, hvad de får at spise. I børnehaven bliver der hver dag udvalgt fire børn, der er med til at dække bord og som også får lov til at præsentere maden sammen med en voksen, hvis de tør. I vuggestuen præsenterer de voksne maden. Vi har fokus på selvhjulpenhed under måltidet - og der er altid god tid til at øve sig. De mindste lærer at spise med ske og drikke af kop, og de større børn lærer blandt andet at øse op på tallerkenen og hælde vand fra små kander.
Efter frokost sover de mindste børn lur. Her er de største børn selv med til at hjælpe med at tage tøj og ble af inden sovetid. Resten af børnene går på legepladsen.
Eftermiddag
Klokken 14 og i takt med at de mindste børn vågner fra lur serverer vi eftermiddagsmad. Hos børnehaven læser vi en historie, mens vi spiser.
Resten af dagen går med leg på enten stuerne eller legepladsen, inden vi klokken 16 samles på Kængurustuen igen. Huset lukker klokken 17.