Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Velkommen til Brolopperne!

Vi er en integreret daginstitution, som ligger på Lundtoftegade og som har kunst-, kultur og litteratur som profil. Vi bor i lyse lokaler, og vores legeplads med kirsebærtræer og plantekasser med tomater og agurker er vores grønne oase. Vores vigtigste opgave er at skabe en tryg hverdag for alle. Vi vil nemlig gerne sende alle vores børn ud i livet med en vished om, at de både tør, kan og vil.

Vi har 80 dejlige børn fra mange forskellige kulturer i Brolopperne. Børnene er fordelt på to børnehavegrupper og tre vuggestuegrupper.

Vi elsker bøger, musik og kunst

I Brolopperne elsker vi bøger, musik og kunst. Udover vores morgensang læser vi hver dag højt for børnene, og vi sørger for, at der altid er bøger tilgængelige, som børnene kan bladre i og læse i. Med vores kulturprofil ønsker vi at give børnene en bredere viden om kunst, kultur og litteratur, og vi har en ambition om at præsentere vores børn for en bred vifte af kulturelle tilbud med det formål at udvikle sprog og generel dannelse. I Brolopperne har vi nemlig et mål om, at alle børn får lige adgang til kunst og kultur.

Vi er så heldige at have en masse spændende samarbejdspartnere, der understøtter arbejdet med vores kunst-, kultur- og litteraturprofil. Vi har blandt andet haft et arkæologiforløb med Københavns Museum, og vi har et tæt samarbejde med det lokale bibliotek. Derudover har vi et partnerskab med Det Kongelige Teater, hvor vi blandt andet udforsker, hvordan kunsten kan forankres i vores institution gennem kontinuerlige møder med scenekunsten.

Pædagogik med hjertet 

I Brolopperne driver vi pædagogik med hjertet. Det betyder, at man skal have hjertet med, og man skal ville rykke noget. 

Et pædagogisk fokusområde i Brolopperne er at skabe omsorgsfulde børn. Det er ikke alle børn, der har helt styr på de sociale relationer, når de starter i vuggestue og børnehave, og derfor skal de have hjælp til, hvordan de bliver gode kammerater.

Hos os har vi defineret, hvad det vil sige at være et omsorgsfuldt barn. Det har vi, fordi alle skal vide, hvad vi arbejder henimod. Et omsorgsfuldt barn trøster sine kammerater, taler pænt til de andre børn, hjælper, når det er nødvendigt. Og alt det skal vi voksne også gøre – for vi skal gå foran som det gode eksempel. Og vi skal anerkende, at det også kan være svært nogle gange – og hjælpe når det er det. For at indsatsen skal virke, er det vigtigt at få forældrene med ombord, for man er jo ikke kun omsorgsfuld mellem 9 og 15. Når flere kulturer er samlet, kræver det mere forklaring og et godt forældresamarbejde. Derfor lægger vi vægt på at møde forældrene med åbenhed og nysgerrighed, og vi gør meget ud at af være anerkendende i vores kommunikation med dem.

Vores hus

Vi bor i et ældre hus, der løbende er blevet sat i stand. Blandt andet har vi sat nogle kæmpe vinduer i, der giver masser af lysindfald og et skønt udsyn ud over vores legeplads. Stuerne er indrettet i børnevenlige farver og med fokus på læringsmiljøer i børnehøjde. Blandt andet har vi billeder og ord på legetøjskasser og reoler, så børnene nemt kan finde det, de vil lege med. Børnene selv har også været involveret i indretningen af stuerne. 

Som en del af vores profilarbejde har vi indrettet vores kælder til et kæmpestort værksted fyldt med alverdens kreative remedier – lige fra pap og perler til rammer og rør. Rigtig mange af vores materialer er genbrugsfund, som vores værkstedspædagog skaffer gennem forskellige partnerskaber. For eksempel har vi et rammefirma, som vi får rammer fra, og en malervirksomhed, der leverer maling til os. Værkstedet er funktionsopdelt, så der mulighed for, at flere grupper kan være her på samme tid. Det kan være en vuggestuegruppe, der har fri leg med en masse glimmer eller en børnehavegruppe, der designer tøj af gamle stofrester. 

Vi har et sanse- og musikrum med tumlemadras og skabe fyldt med yogamåtter, sansebolde og musikinstrumenter. I rummet er der også et fjernsyn, så vi kan se dansevideoer eller omdanne rummet til en biograf. 

Derudover er vi i samarbejde med vores lokale bibliotek ved at få indrettet vores helt eget bibliotek, der skal understøtte vores sprogarbejde.